Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

destination taste!

Διαβήτης: Διαψεύδοντας τους μύθους…

Διαβήτης: Διαψεύδοντας τους μύθους…

«Ζάχαρη & γλυκά; Απαπαπαπα!», «Φρούτα; Δεν τρώω κανένα φρούτο πέραν του ξινόμηλου!», «Μακαρόνια; Ούτε να τα αγγίξω!», είναι ορισμένες από τις προτάσεις που πολύ συχνά ηχούν στα αυτιά μας διά στόματος ατόμων που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα; Είναι τελικά αλήθεια ότι σε ένα άτομο με σακχαρώδη διαβήτη απαγορεύεται δια ροπάλου η κατανάλωση της ζάχαρης και τα παράγωγα αυτής; Επιτέλους, έφθασε η ώρα να… λάμψει η αλήθεια!
Δεν υπάρχει κανένα επιστημονικό δεδομένο που να απαγορεύει την κατανάλωση φυσικών & πρόσθετων σακχάρων σε άτομα με διαβήτη. Η ένταξή τους στο καθημερινό διαιτολόγιο προϋποθέτει, όμως, τόσο την εφαρμογή του κανόνα του «μέτρου» όσο και τη σωστή κατανομή των σακχάρων στα διάφορα γεύματα της ημέρας. Για να μην οδηγούνται τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη σε φαινόμενα ‘στέρησης’ και να έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν καθημερινά τη γλυκιά γεύση στη ζωή τους θα πρέπει να μάθουν να κάνουν τις σωστές επιλογές. Μια  τέτοια επιλογή είναι τα επιδόρπια χωρίς ζάχαρη και με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Τα επιδόρπια με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη που υπάρχουν στην αγορά περιέχουν αντί για ζάχαρη φυσικό γλυκαντικό από το φυτό stevia το οποίο δεν μεταβολίζεται από τον οργανισμό με αποτέλεσμα να μην παρέχει θερμίδες. Ο γλυκαιμικός δείκτης ενός τροφίμου για ένα άτομο με σακχαρώδη διαβήτη είναι το Α και το Ω στη διατροφή του. Τα τρόφιμα με μέτριο ή υψηλό Γλυκαιμικό Δείκτη (ΓΔ) προκαλούν άμεση αντίδραση της ινσουλίνης, με αποτέλεσμα την αυξημένη λιπογένεση (αποθήκευση λίπους στα λιποκύτταρα). Επιπλέον, η αυξημένη περιεκτικότητά τους σε απλά σάκχαρα, οδηγεί σε απότομες αυξομειώσεις της γλυκόζης και ινσουλίνης, κάτι που πρέπει να αποφεύγουν όσοι προσέχουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα τους, όπως είναι για παράδειγμα οι διαβητικοί.  Αντίθετα, όσο χαμηλότερο Γλυκαιμικό Δείκτη παρουσιάζει μία τροφή τόσο καλύτερα απορροφάται προκαλώντας μία πιο ήπια έκκριση ινσουλίνης. Επιπλέον, η κατανάλωση τροφίμων με χαμηλό Γλυκαιμικό Δείκτη καθυστερεί την εμφάνιση της πείνας, μειώνει την επαναπρόσληψη τροφής και αυξάνει το αίσθημα κορεσμού σε σχέση με την κατανάλωση τροφίμων με υψηλό Γλυκαιμικό Δείκτη. Αυτό οφείλεται κυρίως στην υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες ή/και πρωτεΐνες των τροφίμων με χαμηλό Γλυκαιμικό Δείκτη. Οι φυτικές ίνες διευκολύνουν αφενός την ομαλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και αφ΄ ετέρου συμβάλλουν στην αποτελεσματική ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Συγκεκριμένα, Οι φυτικές ίνες έχουν την ιδιότητα να καθυστερούν την πέψη και την απορρόφηση των υδατανθράκων, περιορίζοντας έτσι την αύξηση των επιπέδων της γλυκόζης στο αίμα μετά το γεύμα (μεταγευματική γλυκαιμική αντίδραση) και την απόκριση της ινσουλίνης. Έτσι, η κατανάλωση τροφίμων με φυτικές ίνες μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με διαβήτη να ρυθμίσουν καλύτερα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους.
Έτσι λοιπόν, η αντικατάσταση της ζάχαρης από «μη θερμιδογόνα» γλυκαντικά, όπως είναι η stevia,σε συνδυασμό με την ύπαρξη φυτικών ινών, τα περιορισμένα λιπαρά και τις λίγες θερμίδες, δημιουργούν επιδόρπια χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη κι χαμηλού γλυκαιμικού φορτίου, ιδανικά για άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.

Με την συνεργασία της  Ελένης Σολωμού, Κλινικής Διαιτολόγου- Διατροφολόγου, ΒSc Επιστημονική Διευθύντρια Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης & Μεταβολικού Ελέγχου ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Κεφαλλονιά,Ιδρυτικό Μέλος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας, www.logodiatrofis.grwww.activekids.grwww.care24.gr


Related Posts

Πώς να αποφύγετε τη δυσπεψία των γιορτών & Τips για το hangover

Πώς να αποφύγετε τη δυσπεψία των γιορτών & Τips για το hangover

Το Πάσχα είναι προ των πυλών και τα σαρακοστιανά εδέσματα δίνουν τα σκήπτρα σε εκέινα που είναι πλούσια σε ζωικά λιπαρά (κατσίκι, αρνί, εντόσθια κτλ). Ωστόσο εάν αφεθούμε σε όλες τις απολαύσεις, το πιθανότερο είναι αι να θέσουμε σε κίνδυνο την υγεία μας. Τα στοιχεία […]

Ποια είναι η υγιεινή διατροφή για το παιδί μου;

Ποια είναι η υγιεινή διατροφή για το παιδί μου;

Τα παιδιά κάτω από την ηλικία των 2 ετών μεγαλώνουν με πολύ γρήγορο ρυθμό, αλλά έχουν μικρό στομάχι και δεν μπορούν να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φαγητού σε ένα γεύμα. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό να καταναλώνουν τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. […]