Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

destination taste!

8/2 | Κύκλος ομιλιών για την εφηβεία | Ίδρυμα Θεοχαράκη

8/2 | Κύκλος ομιλιών για την εφηβεία | Ίδρυμα Θεοχαράκη

Γνωρίζατε ότι αν ένα παιδί δεν αισθάνεται συναισθηματική ασφάλεια, χιλιάδες νευρώνες κλείνουν και όλος του ο εγκέφαλος ασχολείται με την προστασία και επιβίωσή του, με αποτέλεσμα η δυνατότητα μάθησης να μειώνεται, ακόμη και να σταματά; Ή ότι οι δεσμοί που θ’ αναπτυχθούν μεταξύ γονέα και παιδιού κατά τη βρεφική ακόμη ηλικία, καθορίζουν την εικόνα για τον εαυτό του, αλλά και τις σχέσεις που θα δημιουργήσει στο μέλλον;
Σε ποιο βαθμό και με τι τρόπο επηρεάζουν, τελικά, οι βρεφικές, καθώς και οι πρώτες παιδικές εμπειρίες την ψυχοκοινωνική λειτουργικότητα του εφήβου; Σ’ αυτό το κρίσιμο ερώτημα εστιάζει η δεύτερη συνάντηση του φετινού κύκλου ομιλιών που διοργανώνουν οι εκδόσεις Πορφύρα, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου. Επιστημονικός υπεύθυνος, ο Σπύρος Κασιμάτης, Εκπαιδευτικός και Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας.

Η Θεραπευτική Δύναμη του Παιχνιδιού και της γονεϊκής σχέσης
Εισηγήτρια: Νέλλη Μπουκουβάλα, Ψυχοθεραπεύτρια, Παιγνιοθεραπεύτρια
Με την πρόοδο των νευροεπιστημών γνωρίζουμε πλέον ότι η ψυχική υγεία των παιδιών παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στη δυνατότητα τους να προσλάβουν, να κατανοήσουν και να απομνημονεύσουν την νέα γνώση που θα λάβουν στο σχολείο. Αν ένα παιδί δεν αισθάνεται συναισθηματική ασφάλεια, χιλιάδες νευρώνες κλείνουν και όλος του ο εγκέφαλος ασχολείται με την προστασία και επιβίωση του. Η δυνατότητα μάθησης μειώνεται ή και σταματά τελείως.
Όταν η ψυχική υγεία των παιδιών χάνει την ισορροπία της, είναι η στιγμή να αναλάβει το ΠΑΙΧΝΙΔΙ. Θα έχουμε δει συχνά να γράφεται: «Το παιχνίδι δεν είναι διάλειμμα από την σοβαρή μάθηση, το παιχνίδι ΕΙΝΑΙ σοβαρή μάθηση». Στην πραγματικότητα, το παιχνίδι είναι πολύ παραπάνω από σοβαρή μάθηση. Το παιχνίδι είναι η γλώσσα των παιδιών και τα παιχνιδάκια-αντικείμενα είναι οι λέξεις τους. Με την χρήση του παιχνιδιού, ένας κατάλληλα εκπαιδευμένος ενήλικας μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να επιλύσει κάθε συναισθηματικό εμπόδιο, να αυξηθεί η αυτοπεποίθηση και η ψυχική του ανθεκτικότητα και να προσπεράσει κάθε εμπόδιο προκειμένου να ανθίσει και να αποδώσει όλο το δυναμικό του στο σχολείο.
Αρκεί άραγε μόνο το παιχνίδι; Αρκεί η παρέμβαση μέσω παιγνιοθεραπείας; Ναι, αλλά μόνο με την προϋπόθεση ότι οι γονείς είναι ενήμεροι για τις συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών τους και μπορούν να ανταποκριθούν κατάλληλα σε αυτές.

Οι εμπειρίες στη βρεφική ηλικία και οι συνέπειες στη σχολική προσαρμογή
Εισηγήτρια: Ζαΐρα Παπαληγούρα, Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας ΑΠΘ, Ψυχολόγος
Οι κύριες σχέσεις δεσμού του παιδιού με τους γονείς του δημιουργούνται στη διάρκεια της βρεφικής ηλικίας. Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι η ευαίσθητη ανταπόκριση του γονέα προάγει την ανάπτυξη ενός «ασφαλούς» δεσμού του παιδιού. Οι γονείς, οι οποίοι ανταποκρίνονται με ευαισθησία στις ανάγκες του βρέφους τους αντιλαμβάνονται ακόμη και την παραμικρή ένδειξη τους παιδιού, την αναγνωρίζουν, την διαβάζουν σωστά, την κατανοούν και ανταποκρίνονται με τον κατάλληλο τρόπο. Παράλληλα είναι γονείς που σέβονται την αυτονομία του βρέφους τους και δεν επιβάλλουν τις δικές τους επιθυμίες. Οι έρευνες ακόμη δείχνουν ότι αυτές οι πρώτες σχέσεις δεσμού καθίστανται υπόδειγμα για την εικόνα που θα έχει το παιδί για τον εαυτό του και για τους άλλους ανθρώπους αλλά και για τις σχέσεις που θα δημιουργήσει στο μέλλον. Επομένως, η εικόνα που θα έχει ένα παιδί για τον εαυτό του στο σχολείο έχει διαμορφωθεί, σε μεγάλο βαθμό, από τις εμπειρίες του στην πρώτη βρεφική ηλικία.
Οι σχέσεις όμως του βρέφους επηρεάζουν σημαντικά και την γνωστική του ανάπτυξη. Η ενασχόληση με βιβλία, για παράδειγμα, από τη βρεφική ηλικία γνωρίζουμε ότι συμβάλει σημαντικά στην γλωσσική ανάπτυξη αλλά και στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
Μέσα απ’ τα μάτια των εφήβων
Δεύτερη συνάντηση του κύκλου ομιλιών
Εισηγητές:
-Μπουκουβάλα Νέλλη, Ψυχοθεραπεύτρια, Παιγνιοθεραπεύτρια: «Η θεραπευτική δύναμη του παιχνιδιού και της γονεϊκής σχέσης».
-Παπαληγούρα Ζαΐρα, Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας ΑΠΘ, Ψυχολόγος: «Οι εμπειρίες στη βρεφική ηλικία και οι συνέπειές τους στη σχολική προσαρμογή».
Επιστημονικός υπεύθυνος: Σπύρος Κασιμάτης, Εκπαιδευτικός, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Πού: Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, Β. Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, Αθήνα, www.thf.gr
Πότε: Σάββατο 8 Φεβρουαρίου
Διάρκεια: 2 ώρες (18:00-20:00)
Κόστος συμμετοχής: 10 € (γενική είσοδος), 5 € (μειωμένο)
Προπώληση: Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, Β. Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, τηλ.: 210 3611206.
O φετινός κύκλος ομιλιών πραγματοποιείται μ’ αφορμή την έκδοση του βιβλίου των Lori Desautels και Michael McKnight, «Τα Μάτια Δεν Σωπαίνουνε Ποτέ: Παρακολουθώντας την συμπεριφορά των πιο δύσκολων μαθητών μας» (Eyes Are Never Quiet: Listening Beneath the Behaviors of Our Most Troubled Students) από τις εκδόσεις Πρώτη Ύλη (Ιανουάριος 2020).